India – Perla Coroanei Britanice (1)

Primul contact cu India l-am avut cand am aterziat pe aeroportul Indira Gandhi din New Delhi. Aeroprtul arata decent, lasa impresia unei tari in plina dezvoltare. La iesirea din aeroport am inceput sa tusesc, am crezut ca sunt singurul, insa si colegii mei aveau aceasi stare. Aerul era plin de praf. Am luat un taxi si ne-am indreptat spre Gurgaon, un oras in suburbiile New Delhi-ului, centrul industrial, tehnologic si financiar al statului Haryana. Practic este un Aurel Vlaicu / Pipera mai mare, de 1.5 milioane locuitori. Impreuna cu New Delhi formeaza National Capital Region (NCR), a doua mare agolmerare urbana din lume(22,630,000 locuitori).

Daca vi se pare nebunesc traficul din Bucuresti, trebuie sa-l vedeti pe cel din India, este de-a dreptul infernal. Aglomerarea din trafic poate fi o problema destul de mare la orele de varf, poti face si 3 ore pentru o distanta care in mod normal se face in 30 de minute. Claxonatul este la ordinea zilei, desi dupa cum am aflat,  este perceput ca o banala semnalizare, si anume sa-l faci atent pe cel din fata de intentia ta, ca vrei sa-l depasesti. Lumea e chiar relaxata pe treaba asta, probabil s-au obisnuit. Nu am o poza relevanta pentru a putea vedea cozile de masini oprite in trafic, dar va puteti face o idee despre traficul din New Delhi din poza de mai jos.

Practic pe strazile din India intalnesti mergand pe acelasi drum de la camioane, masini, motociclete pana la ricse (autoricse si ricse-bicicleta). Apropo de ricse, sunt unele din cele mai versatile mijloace de transport.  Se pot folosi pe post de taxi, sau transport de marfa de ce nu.

Un mijloc de transport foarte eficient, dar inca nedezvoltat suficient pentru New Delhi este Metroul. Are aproximativ 140 de statii, daca nu au mai construit, pentru ca ritmul de constructie era destul de rapid. Statiile sunt fie subterane, fie la nivelul soselei, fie supraterane.

Oamenii din India sunt foarte inventivi, mai joti puteti vedea un astfel de exemplu, un camion home made:

Totusi majoritatea automobilelelor din India sunt facute de Tata, fie ele autoturisme sau camioane. Indiferent de marca sau de tipul vehiculului, el trebuie “infrumusetat” cu ciucurei la oglinzi, benzi colorate de preferinta stralucitoare, precum si desene.

Datorita numarului mare de oameni, transportul poate fi o problema, ajungandu-se la situatii de genul:

Mai jos puteti vedea oameni care vroiau sa fure startul la bariera, recunosc ca si noi am facut la fel, am lasat taxiul acolo si ne-am dus sa ne facem treaba, stateam de aproximativ jumatate de ora, si inca mai aveam cateva randuri bune de masini in fata. Este una dintre cele mai circulate cai ferate, trenurile trec odata la cateva minute.

Un lucru important care este de remarcat in India este prezenta vacilor, plimabandu-se libere pe strazi. In cultura hindusa, vaca este considerata un animal sfant si trebuie ocrotita. Chiar Mahatma Gandhi, liderul care a obtinut independenta Indiei, pe cai nonviolente scria la un moment dat: “Dacă cineva ar fi să mă întrebe care a fost cea mai importanta manifestare exterioară a hinduismului, as sugera că a fost ideea de protecţie a vacii”

Totusi aceste peisaje nu le-am vazut decat in anumite zone, in care locuiesc oameni de conditie cel mult medie. Dar am vazut si oameni care le mai loveau cu biciul,  or fi fost musulmani, sau crestini sau pur si simplu le statea in fata tarabei si nu mai puteau vinde nimic.

Viata in India poate fi foarte diferita in functie de Casta in care te-ai nascut. Castele reprezinta un sistem social ierarhic, care contine foarte multe limitari. De exemplu o persoana dintr-o casta superioara nu se poate casatori cu o persoana dintr-o casta inferioara. Totusi exista exceptii cand aceste traditii sunt, in anumite situatii, lasate in urma.

Astfel persoanele cu o stare materiala foarte buna locuiesc in case somptuase pe strazi inchise cu porti, iar trotuarele sunt pavate cu marmura.

Intr-o seara la unul din magazinele de pe aceasta strada din New Delhi am avut parte de un eveniment cel putin ciudat. Ramasesem fara baterie la laptopuri asa ca ne-am oprit la un magazin de instrumente muzicale pentru a le alimenta. L-am rugat frumos pe vanzator daca se poate, el a fost de accord. Tot discutand despre muzica, ne-a facut o demonstratie  a talentului sau, cantand muzica de fanfara la trompeta. La un moment dat a intrat peste noi 2 indivizi, unul din ei fiind patronul, foarte revoltati  de prezenta noastra acolo, blocand iesirea. Dupa vreo 10 minute de discutii in hindi intre colegul nostru indian si patronul magazinului, s-au calmat, si-au cerut scuze, ne-au invitat la un ceai. Le era frica sa nu fim hoti, si sa le furam marfa … Intrasem la banuieli eu … chiar asa ni s-a dus vestea pana in India.

Pentru imigranti viata New Delhi poate fi destul de grea, sunt nevoiti sa-si faca locuintele de-a lungul drumului sau in parcurile din imprejurimile unor cartiere. Guvernul indian a luat unele masuri pentru a creste nivelul de trai al celor mai saraci, insa se pare ca prea putin.

Pentru oamenii care traiesc in slums-urile de aici, strada devine dormitorul, bucuataria, baia precum si locul unde munceau. Aveau mici ateliere, ceainarii la marginea strazii, incercand sa vanda fiecare ce putea, pentru a putea sa-si intretina familiile. Am fost surprins de lipsa de agresivitate a acestor oameni. Au fost zile in care am fost nevoiti sa stam pana la ore tarzii, colindand pe stradute intortocheate, trecand pe langa fabricute de confectii ce se aflau la parterul blocurilor,  pe langa corturi ce se aflau la marginea strazii. Nu de putine ori veneau oameni  curiosi sa vada ce faceam.

Totusi in India se construieste foarte mult, insa multe din locuintele noi sunt destul de scumpe, astfel ca multe din ele raman inca goale. Cam ca pe la noi de altfel.

Mai jos una dintre privelistile de pe holul hotelului, asupra unui cartier muncitoresc.

Am avut norocul intr-una din zilele saptamanii, sa asist la una dintre traditiile de nunta, mirele se ducea sa-si ia mireasa de acasa. Alaiul era condus de o fanfara, cu uniforma proprie.

Mirele, imbracat traditional, era intr-o trasura trasa de doi cai, carora le-ar fi prins bine ceva de mancare.

In final piesa de rezistenta a nuntii … generatorul.

.

Oamenii sunt politicosi, se agita cam mult pana fac un lucru, dar pana la urma rezolva treaba. E greu sa-ti dai seama cand vorbesti cu ei daca au inteles ceva, atunci cand vor sa zica da, ei isi misca capul intr-un fel care la noi inseamna “nu stiu” sau “poate”.

Mancarea  indiana contine mirodenii,  multe din ele nici eu nu stiu ce inseamna. In general ei mananca picant spre foarte picant, asa ca nu uitati sa cereti  mancare mai putin picanta, mi-a fost greu sa gasesc un restaurant in care sa nu puna deloc. Ceai-ul la ei se bea cu lapte si mirodenii. Dupa perioada de stat acolo incepuse sa-mi placa, uneori daca nu e facut cum trebuie, mi se pare gras datorita laptelui. O prajitura care mi-a placut mult este:  Gulab Jamun (mingi de aluat prajite si scaldate intr-un sirop dulce).

Voi continua seria de articole despre India, cu atractiile turistice vazute acolo, din care voi exclude Taj Mahal-ul despre care am scris.

3 thoughts on “India – Perla Coroanei Britanice (1)

  1. Salut
    I like the article it is honest. But its limited to delhi (the capital of the country) i dont know about bucharest. But even NEWYORK has a BRONX and tel aviv has a jaffa.its the survival which is the answer to all questions and confusion.
    So its just that there are always two sides of a coin .
    Moreover, the TATA are pride of INDIA and dude they sell from salt to jaguar.
    I think i missed you the last time when you were here but trust me whenever ur back in delhi i will show you the real delhi trust me you will forget tel aviv for that matter 😉

    see you soon. eagerly waiting for the taj mahal expedition with SIBI 😉

    chetan

  2. @Chetan … Is true that my experince in India was limited to Delhi, Agra and Jaipur … Hope to see you next time I’ll be there, have some fun, and show me other sides of the city. Cheers mate

  3. Pingback: India – de la piatra la Divinitate | Alexandru Enache

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *